Opintomatkat Kiinaan vuonna 2019
Tutkivan oppimisen kirjani Tiedeleikkejä Pikkututkijoille ja Taipalsaaren luontoa, matematiikkaa, ilmiöitä, teknologiaa ja taidetta yhdistäneiden projektien ansiosta Ficea kutsui minut Kiinan Sichuanin alueelle Chengduun Wanhui päiväkodin ja koulun opettajien koulutusviikolle, sekä Chongqingiin saman kaltaiseen koulutustapahtumaan. Ensimmäiset neuvottelut yhteistyöstä kävimme Tampereella 2018.
”Finland-China Education Association (FICEA ry) on kansallinen yhdistys, jonka tarkoituksena on avustaa hallinnollisia toimijoita, kouluja ja yksilöitä laajentamaan verkostojaan ja asiantuntemustaan Suomen ja Kiinan välisestä koulutusyhteistyöstä. FICEA pyrkii edistämään maiden välisten yhteistyösuhteiden kehitystä tarjoamalla resursseja ja kontakteja koulutusalan toimijoille. Kiinassa FICEA on toteuttanut onnistuneesti yhteistyöohjelmia monien koulutuksen tutkimuslaitosten, koulujen ja valtiollisten toimijoiden kanssa. Yhteistyötä on tehty opetussuunnitelmien kehityksessä, opetuksen digitalisoitumisessa ja koulutus- ja vaihtomahdollisuuksien järjestämisessä rehtoreille, opettajille ja opiskelijoille.” https://ficea.fi/index.php/fi/about-ficea-fin/ficea-intro-finnish
Kohti tuntematonta
Pakkasin mukaan GO-Saimaan, Lappeenrannan ja Taipalsaaren englanninkielisiä esitteitä Matkustin ensimmäisen kerran Kiinaan heinäkuussa 2019 lentäen Tiibetin ylängön laidalle Chongqingiin, jossa minua oltiin vastassa, ja sieltä luotijunalla Chengduun. Onneksi junalippu ostettiin puolestani. Ihmettelin junan nopeutta- 296 km/h. 10 minuutin pikaisen hotellissa virkistäytymisen jälkeen pääsin opettajan auton kyydillä Wanhui päiväkoti/kouluun. (Wanhui Child-Care Institution) Saapuessani paikalle meneillä oli juuri esittelyni. Tutki, kokeile, kehitä- projektimme, Science on Stage- yhteistyö, Lilu`s house -language skills through technology tales yhteistyön esittely, (Kotiin liittyvä kirja, joka tehtiin yhteistyössä Euroopan eri puolilta olevien opettajien kanssa.) StarT- projektimme, luonnossa oppiminen, laivojen rakentelu ja niiden testaus Saimaan rannassa yhdessä lasten kanssa esiteltiin lastentarhanopettajille ja opettajille. Järvi osoittautui olevan Kiinan opettajille pelottava elementti. Sain vakuutella, että lähiluontoon tutustuessa Taipalsaarella tutustutaan aina myös järviin, lampiin, puroihin ja seurataan, miten veden olomuoto muuttuu eri vuodenaikoina. Ja huolehditaan lasten turvallisuudesta.
Toinen reissu
Toisen kerran matkustin Kiinaan marraskuussa 2019 ja silloin vaihdoin konetta Pekingissä. Onneksi Suomen opettaja-seurue lähetti hyvät ohjeet koneen vaihtoon, Itse ei ollut muutaman tunnin yöunilla kaikkein terävimmilläni.
Kiinassa opetin 3- 12v lasten opettajia, ohjasin lapsille teknologiatunteja, kampikoneen rakentamista ja toiminnallista leikin, matematiikan ja fysiikan aihealueita yhdistävää opetusta tulkin kanssa. annoin suullista palautetta opettajien ja varhaiskasvatuksen opettajien tuntisuunnitelmista sekä näkemistäni tunneista. Puhuin myös luennoilla luonto-opetuksesta koulujen ja varhaiskasvatusyksikköjen lähiympäristöissä, positiivisesta pedagogiikasta, tiimityöstä ja lasten kysymyksistä alkaneista projekteista.
Wanhui-koulu ja ilmiöpohjainen oppiminen
Wanhui-koulussa opettajat suunnittelivat lasten kysymyksiin perustuvia projekteja, Esimerkiksi kuinka tutkia oppiainerajat ylittäen lapsia kiinnostavaa aihetta, maanjäristystä. Heinäkuussa 2019 Chegdussa oli ollut maanjäristys. Ilmiöpohjainen oppiminen mahdollisti sekä syvällisen tiedon omaksumisen tutkimuksen kohteesta, että turvallisuuden tunteen lisääntymisen ja pelon voittamisen, tiedon lisääntyessä. Opettajat olivat sitä mieltä, että onnistuessaan ilmiöpohjainen oppiminen mahdollistaa sekä syvällisen tiedon omaksumisen tutkimuksen kohteesta, että monien 2000–luvun taitoina pidettyjen työskentely– ja ajattelutaitojen kehittymisen. Oppilas nähdään niin Suomessa kuin Kiinassakin aktiivisena ja vuorovaikutuksellisena oppijana. Oma tehtäväni oli sekä huomata ja kertoa niin projektisuunnitelmien vahvuudet kuin kehittämiskohdat. Opetin ulkona oppimista, joka ei ollut Kiinassa niin luontaista kuin Suomessa.
Oppimaan oppimista Wanhui-päiväkodissa
Wanhui päiväkodissa haluttiin sekä varhaiskasvatuksen että koulun opettajien perehtyvän toiminnalliseen oppiaineita yhdistävään oppimiseen. Ajatuksena on yhdistää Kiinan pedagogiikan sekä Suomen pedagogiikan parhaat ja lapsen oppimista edistävät asiat. Lukuvuosittain teemoihin yhdistellään eri oppiaineiden sisältöjä ja käsitellään valittua aihetta useiden oppiaineiden näkökulmista. Oppimaan oppimisen taidot karttuvat, ja lapsia ohjataan ikäkaudelleen sopivalla tavalla asettamaan tavoitteita, suunnittelemaan työtään, arvioimaan edistymistään sekä hyödyntämään eri apuvälineitä opiskelussaan. Varhaiskasvatuksen opettajat suunnittelivat lattialla istuen projekteja, jotka pohjautuivat lasten kysymyksiin. Itse avustin suunnitelmissa, kerroin esimerkkejä omista projekteistamme ja pidin huolta toiminnallisuudesta, lapsilähtöisyydestä ja erilaisten oppimisympäristöjen käytöstä. Kokeilimme myös toiminnallisia arviointitapoja. Apunani tulkkina oli Ficean työntekijöitä, englanninopettaja ja välillä vain puhelimen kääntäjä- googlehan siellä ei toiminut!
Esimerkkituntina ohjasin omasta teknologiaprojektista tutun oppimisaktiviteetin arjen teknologiasta. Kuinka luonnosta on saatu ideoita ja tehty arkea helpottavia keksintöjä, esimerkiksi koiran turkkiin tarttuneesta takiaisesta on keksitty vaatteiden tarranauha. Tulkin avulla keskustelin lasten kanssa mikä heidän mielestään on teknologiaa ja luokittelimme esineitä ryhmiin lasten omien ideoiden perusteella. Ohjasin 5-6 vuotiaita lapsia bongaamaan ympäristöstään arjen teknologiaa. Ihaninta oli pienen tytön kysymys, ”Milloin me jatkamme, milloin on seuraava tunti?” Ihan niin hyvä ajatus ei minulta ollut, kun halusin tuoda ulkoa polkupyörän sisälle havainnollistamaan kampikonetta- yksi lapsista ajoi ympyrää koko tunnin. Näin jälkeenpäin ajatellen kammella toimiva teroitin ja kahvimylly olisivat riittäneet.
Maatilaruokailu ja päivittäiset terveystarkastukset
Suuren vaikutuksen minuun teki, että kaikki ruoka Wanhui päiväkotiin ja kouluun saapui maatilalta, johon lapset pääsivät oppimaan ja tutkimaan joka maanantai. He matkustivat maatilalle keltaisella koulubussilla. Kiinan erilaisissa hedelmissä ja ruokalajeissa riitti itsellänikin jatkuvasti ihmettelemistä. Supermarkettienkin ruoka kanajalat, kalat, katkaravut ja kalat olivat esillä niin, että lapsilla oli mahdollisuus nähdä mistä ruoka heidän lautaselleen saapuu. Aamuisin kouluun ja varhaiskasvatukseen saapuessa, lapsilla oli terveystarkastus, jonka jälkeen he aloittivat päivänsä Wanhuissa. Terveystarkastuksen aikana kaiuttimista soi vaikuttavan kuuloinen klassinen musiikki. Näiden kahden yksityisen koulun perusteella, en kuitenkaan edes kuvittele tietäväni millaista Kiinan kouluissa on. Jo Chongqingin ja Chengdun koulutkin olivat erilaiset.
Monikulttuurinen oppimisyhteisö
Wanhuin oppimisyhteisössä oli opettajia eri puolilta maailmaa mm Isosta Britanniasta. Suomesta oli heinäkuussa 2019 minun lisäkseni Marita Leskelä Tampereen kansainvälisestä Vista koulusta ja Matti Rossi Ficealta. Marraskuussa 2019 mukana oli opetuksesta innostunutta väkeä, joilta itsekin opin paljon: Matti Rossi Ficealta (joka on työskennellyt uransa varrella myös tiedekeskus Heurekassa), Marko Blomqvist, joka oli saanut teknologiateollisuuden stipendin matematiikan kytkemisestä arkipäivän ilmiöihin ja matematiikkaan innostamisesta ja kehittänyt Merkitysten matematiikka- opetusmateriaaleja. Toiminnallisesta englannin opetuksesta lapsille ja aikuisille vastasi Paula Alasuvanto Ylöjärveltä, joka koulutti Kiinassa varhaisesta kirjattomasta kielenoppimisesta, samoin kuin Nina Tolkki.
Wanhui oppimisyhteisössä tärkeänä hahmona oli rouva Wenli Song. Hän puhui vaikuttavasti ja tunsin kuuluvani joukkoon, kun hän kertoi Wanhuin olevan ei vain hänen koulunsa- vaan meidän koulumme, josta vain yhteistyössä saadaan aikaan kaikkein paras. Lähelle pandojen tutkimuskeskusta oli parhaillaan rakenteilla suuri Wanhuin kansainvälinen koulu, joka koostuu varhaiskasvatuksesta, ala-asteesta, yläasteesta, lukiosta- Valtavan koulukampuksen oli tarkoitus käyttää valmistuessaan opetuksessa kansainvälistä asiantuntemusta ympäri maailmaa mm Suomesta. Vuoden 2019 jälkeen moni asia on muuttunut, saa nähdä toteutuiko tämä. Kouljen ovilla ja jopa suurilla seinillä ovien ulkopuolella oli esitelty koulun kaikki opettajat ja kerrottu heidän vahvuutensa opettajina. Kilpailu opettajien välillä oli selvästi huomattavissa.
Opettajilla oli koulussa tauot, joista yksi jopa päiväunitauko Nap-room, oli tarkoitettu tähän. Putkimaisilla tyynyillä, pehmolelu kainalossa jokainen nukkuin vähintään 30 min. Minun tehtäväni oli useana päivänä saada nuoret opettajat hereille, sillä tuntisuunnittelu, jota ohjasin alkoi päivätorkkujen jälkeen.
Retki Chengdu Panda Breeding and Research Centeriin
Oma kotiseutu on oivallinen oppimisympäristö. Suomeen tuodut pandat ovat kotoisin Chengdusta, joten mekin pääsimme tutustumaan pandoihin Chengdu Panda Breeding and Research Centerissä, jossa oli pandojen lisäksi kymmeniä tuhansia bambulajeja. Chengdussa elävät pandat ovat geenivarasto, jonka avulla sukupuuton uhkaama isopanda voidaan ehkä pelastaa, jos luonnossa elävät populaatiot syystä tai toisesta tuhoutuisivat. Wanhuin lapsillakin pandaan liittyi monta kysymystä, itseänikin olisi kiinnostanut projekti pandojen parissa. ”Miksi pandoilla on kuusi varvasta?” ”Leikkivätkö pandat?” Upeasti panda oli koristamassa niin lentokoneen leipärasioita ,kuin lentohenkilökunnan asuja ja lentokonettakin, välillä Chengu-Peking.
Tulista tuokaa ja oopperakulttuuria Sichuanin alueella
Sichuanin alue tunnetaan tulisesta ruuasta ja Sichuanin ooppera tunnetaan parhaiten ”kasvojen vaihtamisesta”, trikistä, jossa näyttelijät vaihtavat kasvojaan silmänkäänteessä. Tämän kasvojenvaihtamistaituruuden näimme tulisella Hotpot-illallisella Chengdun vanhassa kaupungissa. Sichuanin maakunta, jossa koulutin, sijaitsee syvällä Kiinan sisämaassa. Chiliä, valkosipulia ja sichuaninpippuria käytettiin ruuissa runsaasti.
Kiinalaisille ruokailussa on tärkeää säännöllisyys ja keskustelu, usein varsin kovaäänisesti. Ruokailu kesti, varsinkin iltaisin pitkään ja ruokalajeja oli useita, ja ateriaan kuului alkupaloja, pääruoat ja keitto. Aterioilla tarjottiin ruokaa, joka syötiin puikoin. Pääruokia oli paljon, ja ne katettiin keskelle pöytää, niin että jokainen voi siis maistaa kaikkea. Erityisesti kouluruuasta pidin paljon.
Ruokailua ei saanut aloittaa, ennen kuin jokainen opettaja ja Ficean johtaja oli pöydässä- tässä tuli ruokailussa usein opettamaan kiirehtivälle aloittelevalle puikoilla syöjälle todella kiire. Iltaruokailuissa opettajat kyselivät todella paljon neuvoja lastenkasvatuspulmiinsa- kuinka saada lapset siivoamaan lelunsa, käymään ajoissa nukkumaan, oppimaan mahdollisimman hyvin koulussa. Ja minähän neuvoin!
Jälkitunnelmia
Välttämättä en haluaisi matkustaa Kiinaan yksin. Molemmat menomatkat onnistuivat kuitenkin erittäin väsyneenäkin hyvien ohjeiden avulla, vaikka jouduin vaihtamaan konetta Pekingin lentokentällä. Mukana olleen hevosenkengän olin jo lahjoittaa tullissa pois, mutta sain sen kuitenkin takaisin laukun tarkastuksen ja hevosenkengän ihmettelyn jälkeen. Hevosenkenkä liittyi teknologiaopetukseen. Paluumatkoilla olikin helpompaa, kun koko Suomen tiimi oli mukana.
Matka oli elämys! Oli kunnia kuulua joukkoon suomalaisia asiantuntijoita. Viisumissani luki lukuisia vierailukertoja, mutta ehkäpä Kiinan opetusvierailut jäivät näihin kahteen kertaan Chengdussa ja Chongqingissä. Lapset ovat uteliaita, innostuneita ja ihania kaikkialla maailmassa.
Kirsi Rehunen
varhaiskasvatuksen opettaja, esiopetus Taipalsaaren kirkonkylän koulu